УДК 372.881.111.1
Технологія продуктивного навчання як засіб формування комунікативної компетентності на уроках англійської мови в умовах допрофільного навчання
Ірина Дорогань,
учитель англійської мови
комунального закладу «Навчально-виховне об»єднання «Загальноосвітній навчальний
заклад І-ІІІ ступенів № 16 – Дитячий юнацький цент «Лідер» Кіровоградської
міської ради»
У статті розглядається технологія продуктивного навчання
як ефективний засіб формування комунікативної компетенції учнів на уроках англійської
мови; основою технології продуктивного навчання визначаються інтерактивні
вправи і наводяться приклади групових видів роботи під час вивчення
граматичного матеріалу на уроках англійської мови. Ключові слова: продуктивне навчання,
комунікативна компетенція, інтерактивні вправи, групова робота. The article deals with the analysis of the productive technology as the affective
meansfor forming the communicative competence at the English lessons, the
technology itself is based on the
interactive exercises; the examples of
possible group activitiesfor studying grammar material at the English lessons
are given below. Key
words: productive technology,
communicative competence,
interactive exercises, group work. Сучасний стан
міжнародних зв’язків України, її інтеграція до європейського та світового
простору зумовлюють розглядати вивчення
іноземних мов, зокрема англійської, як важливий та необхідний засіб
міжкультурного спілкування. Основне призначення іноземної мови як освітньої галузі
«Мови і літератури» Державного стандарту
базової і повної загальної середньої освіти – сприяти в оволодінні учнями всіма
видами мовленнєвої діяльності, основами культури усного і писемного мовлення,
базовими вміннями і навичками використання мови в різних сферах і ситуаціях.
Стратегічно важливою для мовного компонента є комунікативна компетентність,
якає невід’ємною складовою структури змісту сучасної освіти [1, с. 6]. І саме школа
є тим навчальним закладом, де формуються базові механізми іншомовного
спілкування, котрі у майбутньому випускники зможуть розвивати та
удосконалювати відповідно до власних
потреб. Формування комунікативної
компетентності учнів зумовлене не тільки реалізацією відповідного оновленого
змісту освіти, але й адекватних методів і технологій навчання. Однією з
найбільш дієвих, на мій погляд, для формування комунікативної компетенції у
сучасних умовах є технологія продуктивного навчання.
За І. Підласим «Продуктивними назвемо знання, уміння,
спираючись на які випускники школи знаходять міцну опору для свого майбутнього.
Продуктивні знання уміння – необхідні, дієві, міцні, постійно актуальні. Саме
такі продукти школи затребувані у сучасному житті. У прагматичному ринковому
світі, де основними цінностями молоді стають багатство і кар’єра ніхто не хоче витрачати ні хвилини часу та те, що
нічого не дає. Продуктивна технологія виділяє головне, дає потрібне, програмує
успіх і гарантує якість. Гарантований успіх незалежного тестування, до якого
перейшла наша школа під тиском ринкових відносин, забезпечує лише технологія
продуктивного навчання» [5, с. 5] Технологія
продуктивного навчання надає можливість навчання на основі практичного
життєвого досвіду, що допомагає молоді в їхньому професійному пошуку,
розв'язанні їхніх соціальних, освітніх психологічних і культурних проблем. Продуктивне навчання
– це процесс освіти, метою якого є розвиток особистості в співтоваристві, також
удосконалення самого товариства. Цей процесс спрямований на успішність у
діяльності, орієнтований на продукт, та осмислення цієї діяльності в групі
учнів за підтримки педагогів у реальній
життєвій ситуації [4, с. 64]
Продуктивне навчання спрямоване на набуття життєвих
умінь, що ініціюють особистісне зростання та індивідуальний
розвиток,міжособистісне спілкування та взаємодію, а також самовизначення його
учасників, що є одним з ключових моментів під час вивчення іноземної мови. Цілями продуктивного навчання є: створення комплексу оптимальних умов для розвитку
особистості
учня; створення умов для розумової діяльності; створення
у
навчально-виховному процессі цілісної системи знань, умінь,
навичок; міжсуб'єктивні, партнерські взаємини педагога і учня; набуття учнями життєвих умінь,
що ініціюють особистісне зростання та індивідуальний розвиток, міжособистісне спілкування,
взаємодію та самовизначення; отримання конкретного
продукту в результаті самостійної предметної діяльності учня згідно із загальними вимогами навчання; організація мотивованого,
самостійного практично орієнтованого навчання; створення діяльнісного підходу
до навчання, формування у учнівумінь утверджувати себе через постійну продуктивну діяльність; орієнтація на практичне дослідження успіхів у самоосвітній діяльності
[4, с. 65].
(...)
Продуктивне навчання як
педагогічний метод відрізняється від
репродуктивного тим, що в його основі лежить системне досвідчене виробництво та рефлексія. Таке навчання здійснюється в ситуаціях практичної участі школярів за допомогою, які послідовно формують продуктивне навчання
з урахуванням його критеріїв: особистісного; діяльнісного; соціального; культурного; технічного. Основними умовами ефективного навчання у системі
продуктивного навчання є: 1.Мотивація до навчання. 2. Сприятливе, комфортне
середовище. 3. Застосування методів, що відповідають різним
стилям і способам навчання. 4. Використання суб’єктивного досвіду. 5.Створення ситуації успіху. 6.Наявність контролю над процесом навчання. 7. Можливості випробування нових знань на практиці
та використання набутих знань. 8.Достатній час на засвоєння нових знань і
вмінь. 9. Можливість побачити використання набутих знань
та вмінь на практиці.
В основі продуктивного навчання лежать
інтерактивні технології. Саме вони допомагають дитині реалізувати свій
потенціал, дають можливість працювати відповідно до своїх здібностей, в
оптимальному темпі, сприяють виявленню індивідуальності, розвитку самосвідомості,
підвищенню самооцінки та самоствердженню, що є важливим як для талановитого, та
і для слабкого учня. Такі
підходи до навчання не є повністю новими для української школи. Частково вони
використовувалися в практиці української школи в 20-ті роки С. Смирновим, А.
Рівіним. Подальшу розробку елементів інтерактивного навчання можемо знайти в
працях В. Сухомлинського, творчості вчителів-новаторів 70—80-х рр. (Ш.
Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкової та ін.), теорії розвивального
навчання [4, с. 71].
У
Західній Європі та США групові форми навчальної діяльності учнів активно
розвивались і вдосконалювались, і в результаті досліджень була створена відома
всім «піраміда навчання». Встановлено, що засвоюється приблизно: 10%
того, що учень читає; 20%
того, що учень чує; 30%
того, що він бачить; 50%
того, що він бачить і чує; 70%
того, що промовляє сам; 90%
того, що він каже і робить.Виходячи
з цього, вибір інтерактивних вправ повинен орієнтуватися на можливості різних
видів діяльності та методів засвоєння знань, а саме: 5%
слухання; 10%
читання; 20%
візуальне сприйняття; 30%
демонстрування; 40%
демонстрування з поясненням; 50%
групова робота; 70%
вправи на самостійне активне навчання; 90%
навчання інших [6, с. 11]. Тому,
найбільш дієвими з
інтерактивних вправ у системі продуктивного уроку
англійської мови вважаю групову та парну роботу учнів. У процесі такої
роботи в учнів розвивається бажання до творчої продуктивної праці, учні
прагнуть до активних дій, досягають успіхів та мотивують власну поведінку,
відпрацьовують найбільш наближені до життєвих ситуацій моделі поведінки,
необхідні для успішного
використання у майбутньому.
Частіше всього у практиці роботи використовую фронтальну роботу малими групами.
Останнім часом учителі змушені
частіше зосереджуватися на граматиці, готуючи учнів до складання ЗНО, а це
призводить до обмеження можливостей формування в учнів усних мовних навичок та
вмінь. Методичні напрацювання
вчителів англомовних країн включають в себевеликий набір
інтерактивних форм роботи, які, адаптувавши до нашої навчальної програми, можна
успішно використовувати під час навчання граматики.При цьому граматичні явища
перестають сприйматися як щось відокремлене від власне акту комунікації, а
граматичні вправи перестають бути нецікавим і нудним маніпулюванням
граматичними формами.
На жаль, в діючих шкільних підручниках для
загальноосвітніх навчальних закладів О. Карпюк та А.Несвіт домінують
некомунікативні граматичні вправи. Вони є легшими
для виконання й контролю, але зовсім не сприяють активізації учнів,
тобто, перетворенню їх з об’єкта в суб’єкт навчального процесу. Вислів Бенджаміна Франкліна "Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn” стали
гаслом моєї роботи: пропонуючи учням активні форми роботи для навчання
граматики, я тим самим створюю умови для їх активної участі в процесі набуття знань
і адекватного використання набутих знань у реальному житті. Використання
групових та парних видів роботи на уроках англійської мови дає можливість
створити комфортні умови навчання для кожного учня, за яких він відчуває свою
успішність та інтелектуальну спроможність, має змогу самостійно опрацьовувати
навчальний матеріал та практично його
застосовувати Висловлювання учня як продукт такої організації навчання буде
продуктом його думки й рук. І це, на моє глибоке переконання, є найважливішим
досягненням, бо лише покоління, яке здатне відійти від механічного
репродукування, матиме сили зробити новий крок вперед. Жоден із нас не може
передбачити проблем, що випадуть на долю дітей у майбутньому. Безумовно, вони
повинні багато знати, але в умовах інформаційних технологій необхідно навчити
дитину вчитися самостійно, самостійно здобувати знання, орієнтуватися на
використання здобутих знаньуповсякденному житті. А інтерактивні методи навчання
на уроках англійської мови виховують особистість і готують її до реального
життя.
Пропоную вашій увазі комунікативні вправи для
навчання граматики англійської мови у середній (до профільній) школі.
1.
Fish bones (Brainstorming)
Найбільш популярний вид роботи. Готується макет у вигляді скелета риби. Діти отримують завдання, наприклад,
підібрати ІІ або ІІІ форму неправильних дієслів та надписати їх біля кожної
кісточки. ...
Підсумовуючи сказане, хотілось би
ще раз наголосити на тому, що найважливіше навчити дитину, а ніж просто
розповісти. Хоча останній метод простіший, доступніший і, безумовно, швидший.
Ви можете швидко повідомити учням те, що вони повинні знати. І вони забудуть це
ще швидше.
Процес навчання не автоматичне
вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої
розумової роботи дитини і її власної активної та продуктивної участі в цьому процесі. Пояснення й
демонстрація, сама по собі, ніколи не дадуть справжніх, стійких знань. Цього
можна досягти тільки за допомогою продуктивного навчання.
...
Література
1.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений постановою
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392. (...)
Статтю подано у скороченому вигляді (з технічних умов сайту). Повний текст статті див. тут: /dorogan_02.01.doc Дорогань Ірина Анатоліївна. Вчитель вищої кваліфікаційної
категорії. Заступник директора, вчитель англійської мови комунального закладу
«Навчально-виховне об’єднання «Загальноосвітній навчальний заклад І—ІІІ
ступенів № 16 – Дитячий юнацький центр «Лідер» Кіровоградської міської ради».
|