П`ятниця, 19.04.2024, 14:14
Вітаю Вас Гість | RSS

НАУКОВО-ДОСЛІДНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Блог

Головна » 2014 » Січень » 5 » Профатило І.І., Іванова І.М. Мотиваційні умови реалізації профільного навчання з поглибленим вивченням іноземної мови
13:58
Профатило І.І., Іванова І.М. Мотиваційні умови реалізації профільного навчання з поглибленим вивченням іноземної мови

  УДК 377.111.3

Мотиваційні умови реалізації профільного навчання з поглибленим вивченням іноземної мови

Ірина Профатило,

заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель французької мови, кандидат філологічних наук

Ірина Іванова,

вчитель англійської мови, спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6

Актуальним питанням є визначення та утримання стійкої мотивації у школярів до поглибленого вивчення іноземних мов. Психолого-педагогічний моніторинг сприяє запобіганню та усуненню проблем розвитку учнів.

Ключові слова: мотивація, вибір профілю, поглиблене вивчення іноземних мов, перспектива

An actual problem is to define and keep persistent motivation of pupils towards studying the foreign languages. Phychological and pedagogical monitoring assists the prevention and depravation of the problems in pupils’ development.

Key words: motivation, choosing the future profession, studying the foreing languages, perspective 

           

Введення профільного навчання є одним з головних завдань модернізації освіти. Головна мета профільного навчання – наситити шкільні програми і надати школярам можливість поглибленого вивчення тих предметів, які їм імпонують і будуть необхідні для майбутніх життєвих планів.

Соціально-економічний розвиток сучасного суспільства характеризується інтенсивними зв’язками з іншими народами і державами. Розширюється інтеграція виробництва, примножується кількість іноземних фірм і ВУЗів, освіта закордоном стає престижною. Знання мов є умовою отримання високооплачуваної роботи [5].

            Однак розуміння цінності знання іноземних мов, в більшій мірі, властиве батькам ніж дітям. Саме вони віддають дитину в школу з поглибленим вивченням іноземної мови, адже розглядають це як запоруку майбутньої успішної кар’єри. Такий прагматичний підхід не є настільки зрозумілим для дітей щоб викликати бажання старанно і ретельно вивчати іноземну мову. Стає актуальним визначення та утримання стійкої мотивації у школярів до поглибленого вивченого іноземних мов. Проблема мотивації іноземної мови знайшла своє відображення в роботах з проблеми мотивації учбової діяльності школярів (Вартанова І.І., Вачков І.В., Святогорова М.В., Леонтьєв В.Г., Степанова М.Ю., Keller J.M., Weiner B.), методів та засобів вивчення іноземної мови (Савченко О.Ю., Семахіна Т.В.), взаємодії навичок рідної та іноземної мов (Артемов В.А., Сумсков Г.В.), особливостей вивчення іноземних мов в школі (Зимня І.О., Boyd G. та Gene Talbert Е., Hudelson S.), психолінгвістичного супроводження процесу вивчення іноземним мовам (Залевська А.О., Беляєв Б.В.).

            В спеціалізованій загальноосвітній школі з поглибленим вивченням іноземної мови школярам викладається іноземна мова з першого класу в більшій кількості годин ніж в звичайній школі. Така рання професіоналізація і спеціалізація знань допускає вибіркове навантаження на окремі сторони психіки дитини. Тож без психологічного супроводу такі обставини можуть призвести до нерівномірного інтелектуального і особистісного розвитку дітей. Тому одним з важливих завдань психологічного супроводу є моніторинг і своєчасне усунення можливих факторів виникнення нерівномірного розвитку дітей і підлітків [8].  

Сьогодні ситуація склалася так, що діти роблять вимушений вибір профіля майбутнього навчання. Наприклад, завдання з формування тимчасової перспективи перед дитиною взагалі не ставиться, адже у більшості випадків це завдання вирішують за неї батьки. В результаті не формується тимчасова перспектива, і як наслідок, втрачається навчальна мотивація [3].

Одним з головних завдань вчителя іноземної мови в спеціалізованій школі утримувати рівень мотивації дітей на потрібному рівні. З цією метою на базі СЗОШ №6 постійно проводиться психолого-педагогічний моніторинг. Так, на початковому етапі вивчення іноземної мови були виділені основні мотиви молодших школярів у вивченні іноземної мови, їх тендерні та етнічні властивості (в школі навчаються представники різних національностей): в усіх дітей відмічено мотив допитливості,  у дівчаток – мотив не засмучувати батьків, у хлопчиків-європейців – мотив престижу серед однолітків, у хлопчиків-азіатів – мотив успішного працевлаштування. Також були виявлені причини зниження зацікавленості до мови як неузгодження свідомого і несвідомого компонентів мотивації дітей: при доброму оціночному відношенню до мови – негативний емоційний стан, тривожність і недобре самопочуття школяра в ситуації традиційного уроку іноземної мови [2].

Розроблена програма розвитку навчальної мотивації школярів в її свідомому і несвідомому компонентах: 1) насичення уроків наглядним країнознавчим матеріалом на початковому етапі вивчення і на наступних етапах введення окремих спеціальних курсів країнознавства, літератури, технічного перекладу, моделювання іноземних життєвих ситуацій у формі гри, ініціативне поповнення словника тощо, 2) ознайомлення школярів з перспективами застосування мовних знань.

Феномен мотивації містить в собі свідомо-оціночний та несвідомо-емоційний компоненти. Неузгодження цих компонентів  призводить до виникнення суб’єктивної причини зниження  зацікавленості у мовних заняттях. Об’єктивною причиною виступає відсутність мовної середи, одноманітність педагогічних прийомів і перебільшування ролі дисциплінарних методів.  Виявлення цих проблем дало поштовх до розробки і впровадження програми розвитку мотивації учнів до вивчення іноземних мов [7].

Вчителі іноземних мов СЗОШ № 6 забезпечують спілкування учнів з «носіями мови». В школі в деяких класах іноземну мову викладає волонтер Корпусу Миру США в Україні. На базі школи діє декілька клубів, які також проводяться волонтером. Один з них – «Захист прав людини», де учні старших класів ознайомлюються з моральними та правовими засадами, виконують проектні роботи. Участь в роботі клубу дає змогу не лишу підвищувати рівень володіння іноземною мовою, а й розширити світогляд. За бажанням учні школи мають можливість відчути себе кулінарними шефами. В кулінарному клубі вони готують їжу різних країн. Головною умовою участі – спілкування іноземною мовою. Молодшим школярам в дитячому клубі англійської мови подобається грати в американські ігри та святкувати американські свята. Так, на Різдво до учнів перших, других класів традиційно завітав у ролі Санта Клауса волонтер Корпусу Миру США, спілкувався з дітьми англійською мовою і грав у традиційні американські забавки.

Школа також бере участь в різноманітних проектах. Наприклад, участь в програмі «Книжкова допомога» дала можливість школі збагатити бібліотечний фонд неадаптованою англомовною літературою. Звичайно, це дуже важливо, але не є головною метою школи. В період неймовірної швидкості розвитку цифрових технологій, коли паперові носії інформації втрачають свою актуальність, для нас суттєво зберегти любов до друкованого слова, чим ми так пишалися ще за часів Радянського Союзу. Дуже приємно отримати книгу, яку в руках тримав твій одноліток з іншої країни, розуміти, що ти є частиною великої спільноти читачів всього світу.

Молодші школярі СЗОШ № 6 взяли участь у програмі «Обмін мистецтвом». Діти приготували малюнки і запитання (без обмежень тематики і втручання дорослих) для своїх однолітків закордоном. Дитячі малюнки було інстальовано на загальний перегляд шкільною громадою, а потім надіслано одноліткам за океан. За умовами програми діти отримають малюнки і відповіді на запитання від своїх далеких друзів. Такий «кругообіг мистецтва» дасть змогу продемонструвати свої таланти світові і побачити здібності, нахили та інтереси представників інших країв. Саме малюнки є одним з найсуттєвіших чинників розкриття внутрішнього світу дитину. порівняти українських вихованців з їх зарубіжними однолітками буде цікаво і педагогам. Очевидно, що діти дуже схожі у своїх уподобаннях і запитах, але все ж таки вони представники різних культур і економічних формацій, що суттєво впливає на їх формування як особистості.

Вчителі школи розробляють власні окремі проекти. Один з найуспішніших – «Симуляція американської школи», який дав змогу старшокласникам на один день зануритись у повсякденне життя американського школяра. Навчання за розкладом американської школи, незвичні для учнів прийоми і методи роботи (від малюнків на шпалерах до міжнародної матчу з волейболу), коли складається враження не навчання, а цікавої гри. Вчителями виступили  - «носії мови», представники Корпусу Миру, що перебувають на території нашої області.

 Широкі можливості для неформального спілкування і для використання іноземної мови лише як засобу подачі інформації є літній табір. Саме під час його роботи, коли вже не виникає необхідність працювати на граматичним, лексичним матеріалом, запланованим програмою, готуватись до іспитів, зрізів знань, можна реально продемонструвати дітям, яким чином слід використовувати отримані знання. Традиційно, що програма літнього табору обов’язково передбачає екскурсії, подорожі, візити до кінотеатру, але всі ці події можуть мати іноземний супровід. Екскурсія по історичній частині міста англійською мовою, надана учнями 8-го класу волонтеру Корпусу Миру, або «Маленький Париж» французькою для ймовірних гостей із Франції, проекти «Мій клас», «Моя школа» іноземними мовами для однолітків із закордону. Саме це дає дітям зрозуміти мету вивчення мов, які можуть не стати майбутньою професією, але однозначно великою допомогою в професії і працевлаштуванні.

Ґрунтовні знання іноземної мови забезпечуються через занурення в мовне середовище, коли виникає необхідність спілкуватись лише іноземною мовою, жити соціокультурними реаліями іноземної країни. Таку можливість забезпечує проект міжнародного обміну учнями з ліцеєм Огюста Марєтта з м. Булонь-сюр-мер (Франція). В рамках угоди між СЗОШ№6 і ліцеєм було здійснено два візиту. Березень 2013 року – 23 кіровоградські школярі проживали у французьких родинах, навчались  в ліцеї, подорожували північчю Франції, вересень 2013 року – французькі ліцеїсти відвідали Кіровоград за аналогічною програмою. Подібні заходи – це результат великих зусиль вчителів французької мови школи і підтримки адміністрації учбових закладів обох країн. Першими кроками до дружніх стосунків між школярами стало електронне листування кіровоградців і ліцеїстів, що вивчають російську мову в якості третьої іноземної. Наступним кроком були відео-конференції, де ми змогли познайомитись один з одним не лише особисто, а широким загалом.

Візити, що були здійснені в 2013 році - перший етап програми і мали характер знайомства з країнами-партнерами. Наступні етапи будуть здійснюватись крізь призму екологічним проблем сучасності і пошуком можливостей їх вирішення.

Час перебування разом школярів двох держав у неформальній атмосфері став потужним стимулом для подальшого вивчення іноземних мов.

В 2013 році СЗОШ№6 долучилась до віртуального обміну вчителями в рамках міжнародного проекту гендерних проблем  «Agora-project». Проект запропоновано вчителями м. Тулуза (Франція) і включає в себе представників педагогічної спільноти з Румунії, Індії, Росії, країн Африки, Північної Америки. Цінним є те, що беруть в ньому участь вихованці різних вікових категорій, різних за спеціалізацією навчальних закладів (від естетичного, юридичного до школи для дітей з обмеженими можливостями). Основною умовою участі є знання однієї іноземної мови, яка виступає лише засобом спілкування. На сьогоднішній день відбувається перший етап реалізації: знайомство (листування дітей), пошук шляхів дослідження, мозковий штурм з обміну ідеями. Гендерні проблеми є об’єктивним явищем сьогодення і є предметом дослідження багатьох наук від соціології до літератури, тому даний проект повинен позитивно вплинути на подальші інтереси дітей у визначенні майбутньої професії.

Володіння іноземними мовами на сьогоднішній день є не тільки перевагою, але й необхідністю, яка дозволяє знайти престижну роботу. Завдяки володінню іноземними мовами розширюються міжкультурні контакти, особистість має можливість інтелектуально розвиватися і культурно збагачуватися. Проте, все це зрозуміло дорослому, та здається неважливим дитині, яка не вирішувала проблеми з пошуком роботи, конкуренції, ринкових відносин. Розвиток мотивації направлено на активізацію двох її компонентів. Несвідомо-емоційний компонент підсилюється на основі новизни, пізнавальної зацікавленості та можливостей самоствердження. Свідомо-оціночний компонент підсилюється перспективами застосування мови. Ці дві форми впливу мають бути представлені в роботі з розвитку навчальної мотивації. Одним з найефективніших методів оволодіння іноземною мовою є поринання в мовне середовище [9].

Динаміка розвитку навчальної  мотивації виражена в переході від недиференційованого мотиву допитливості до специфічної зацікавленості в мові і культурі  іншого народу, від підкорення батькам до мотивів власної сенсожиттєвої  орієнтації.

Література

1.             Акимова М.К. Способности и одаренность : Хрестоматия возрастной и педагогической психологии [для студ. высш. уч. зав.] /  М.К.Акимова, В.Т.Козлова – Москва: Флинта, 1999. – 246 с.

2.             Артемова Л.К. Профильное обучение: опыт, проблемы, пути развития / Л.К. Артемова,  М.К. Акимова // Школьные технологии.- 2003. -       № 4. - С. 22-31.

3.             Голубева Э.А. Дифференциальный подход к способностям и склонностям  / Э.А. Голубева // Психологический журнал. – 1989 - № 4. -     С.75-87.

4.             Касянова О.М. Кваліметрична модель оцінки готовності школи до впровадження профільного навчання / Олена Миколаївна Касянова // Управління школою. - 2004. - N° 19- 21. - С. 4.

5.             Кленова Н. Как подготовить школу к профильному обучению / Наталья Кленова // Народное образование. - 2003. - № 7. - С. 106-114.

6.             Криволапова Н.С. Подготовка педагога профильной школы / Н.С.Криволапова, Л.П.Бобкова // Народное образование. - 2004. - № 1. -           С. 25 – 31.

7.             Кузнецов А. Профильное обучение: проблемы; перспективы развития / Александр Кузнецов // Народное образование. - 2003. - № 4. -           С. 85-88.

8.              Лернер П.С. Модель самоопределения выпускников профильных классов средней общеобразовательной школы / Лернер П.С. // Школьные технологии. - 2003. - № 4. - С. 50-61.

9.              Логинова Г.П. Психологические аспекты профильного обучения: учеб. [для студ. высш. уч. зав.] / Л.П. Логинова. – М. : Психологическая наука и образование. - 2003. – 112 с.

10.          Митина M. Психологическое сопровождение выбора профессии : учеб. [для студ. высш. уч. зав.] / Мария Митина. – М. : Флинта, 1998. – 184 с.

Профатило Ірина Іванівна (кандидат філологічних наук, заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель французької мови),

Іванова Ірина Миколаївна (вчитель англійської мови, ІІ кваліфікаційна категорія)

Переглядів: 1207 | Додав: Олександр | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 111 2 »
11 Руденко О.В.  
0
З цікавістю прочитала статтю , з якої дізналась про різносторонню та змістовну роботу , що проводиться у вашій школі . Дійсно цікаві проекти , в яких ви берете участь . Так тримати .

10 Тетяна Подоляк  
0
Автори статті полілилися корисним досвідом з питання реалізації профільного навчання. Чудово, що у школі створюються сприятливі умови для поринання у мовне середовище, що є ефективним стимулом оволодівати іноземними мовами та формувати переспективи для застосування знань іноземних мов у майбутньому. Так тримати!!!

9 Северная  
0
На мою думку, ключовим моментом статті стала акцентуація уваги на тому, що дуже важливим є створювання мотивації для навчання вже з першого року навчання, а в подальшому - удосконалення та урізноманітнення навчально-виховного процесу. Влучно зазначено і те, що необхідно звертати увагу на психологічне підгрунття освітньої діяльності.
Цей шлях не з легких, але він того вартий і найголовніше те, що подібний підхід обов'язково призведе до успішних результатів. Потрібно допомогти учням знайти свою ціль... Це і є одне з завдань кожного вчителя. 
Дякую авторам за статтю. Надзвичайно актуальна тема сьогодення і корисна інформація, підштовхує до роздумів та висновків.

8 Мельниченко  
0
Мотивація навчальної діяльності важлива умова реалізації навчально-виховного процесу. Я підтримую думку автора статті і вважаю що вивчення іноземних мов є вимогою життя у сучасному суспільстві. Дякую за статтю

7 Nika15  
0
Дуже актуальна проблематика статті. Повністю погоджуюсь з авторами статті, щодо важливості вільного володіння іноземною мовою для успішної кар'єри у майбутньому. Не менш важлива й для вчителя іноземної мови можливість спілкування з носіями мови, тому що одна з вимог сьогодення для вчителя - бути "мобільним".

6 Валентина Касьяненко  
0
Автори статті дуже вдало обгрунтували точку зору на створення мотиваційних ситуацій у вивченні іноземних мов. Переконливі приклади, які доводять,як творчо працює колектив, реалізуючи завдання забезпечення профільної освіти учнів. Випускники школи дійсно конкурентноспроможні, продовжуючи навчання та працюючи. Бажаю успіху!

5 Юлія Котелянець  
0
Особливу складність в вивченні іноземних мов, дотепер представляє нестаток мотивації. Мотивація є найбільш безперечним і вивченим фактором успішності вивчення в цілому і вивченні іноземної мови зокрема. Вона є пусковим механізмом будь-якої діяльності.

4 Ольга Ніора  
0
Поглиблене вивчення іноземних мов дійсно є запорукою успішної кар'єри у сучасному світі, що знадобиться кожному випускнику. Отже, стаття є актуальною та дуже цікавою і корисною.

3 Олена  
0
Дякую авторам за цікаву статтю. Звичайно, спілкування з носіями мови є дуже позитивним мотиваційним моментом при вивченні іноземної мови, культури та історії даної країни. На жаль, не в кожній школі є можливість працювати з волонтерами Корпусу Миру. Але ж з власного досвіду можу додати, що дуже ефективним є участь у міжнародних проектах, GTP, наприклад.

2 Oksana Ruban  
0
Я погоджуюсь з автором статті і вважаю,що успішний початок навчання іноземної мови сприяє створенню високої мотивації до вивчення іноземних мов. Успіх навчання і ставлення учнів до предмета багато в чому залежить від того, наскільки цікаво та емоційно вчитель проводить уроки. Звичайно, в процесі навчання іноземним мовам учнів молодшого шкільного віку велике значення має гра. Чим більше доречно використовує вчитель ігрові прийоми, наочність, тим міцніше засвоюється матеріал.

1-10 11-11
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Календар
«  Січень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz