УДК 371.1.07:371.113.4
Любов Краснова,
директор Кіровоградської гімназії
нових технологій навчання
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
У статті представлено опис системи
запровадження профільного навчання в старшій школі у Кіровоградській
гімназії нових технологій навчання. Розглянуті окремі аспекти зазначеного
питання.
Ключові слова: профільне навчання, диференціація, профілізація,
моніторингові дослідження.
The author has presented a
description of the implementation of profile education in high school gymnasium
in Kirovograd new learning technologies. The several aspects of this issue.
Keywords: specialized
education, differentiation, profiling, monitoring studies.
Актуальність проблеми. Сьогодні
молодь після закінчення школи має широкі можливості вибору професії. Але рівень
отриманих випускником загальноосвітнього навчального закладу знань з того чи
іншого предмета не завжди відповідає вимогам вищого навчального закладу, у
якому йому хотілося б продовжити навчання. Потреби регіонального ринку праці у
тій чи іншій професії також, зазвичай, випускнику невідомі. Оптимальним
способом подолання означених проблем вважаємо упровадження у старшій школі
профільної освіти.
З метою створення цілісної науково-педагогічної моделі
профільного навчання в системі загальної середньої освіти міста, а разом з тим
– відповідного оновлення структури, змісту, форм і методів навчально-виховного
процесу в старшій школі нами запропоновано модель системи до профільного і
профільного навчання.
Одним із завдань
дослідно-експериментальної роботи була розробка науково-методичного супроводу
допрофільного, профільного та дистанційного навчання.
Модель системи профільної освіти
нашого закладу будується на принципі внутрішньошкільної диференціації та
профілізації, за якою створюються класи, що дають через систему урочної
діяльності академічні знання в межах базисного навчального плану, і класи, де
реалізуються завдання профільного навчання. Структура та зміст профільного навчання
засновані на трьох навчальних засадах, що мають загальноосвітній, профільний,
елективний зміст.
Ми вважаємо внутрішньошкільну
профілізацію найбільш перспективною на даному етапі розвитку школи, оскільки
під час навчання на базі школи діти мають змогу здобувати освіту за місцем
проживання, у класному колективі, з постійним складом учителів, що, на нашу
думку, особливо важливо для школярів.
Одним із шляхів перспективного
розвитку закладу ми вважаємо впровадження
моделі до профільного і профільного навчання. Така модель у майбутньому допоможе
підвищити рівень загальної освіти до профільної, узгодити шкільні програми та
вимоги ВНЗ, вимоги до випускників із боку школи та закладів професійної
освіти, і в результаті — підготувати учнів до вступу до закладів системи
професійної освіти через залучення педагогів, фахівців,
Інтернет-ресурсів, використання комп'ютерних дистанційних курсів тощо [1, с. 2].
Основні завдання:
- створення компетентнісно орієнтованого відкритого
освітнього простору закладу на основі впровадження інноваційних освітніх
технологій;
- удосконалення науково-методичних засад
педагогічного супроводу освітнього процесу, орієнтованого на формування
життєво успішної особистості учня;
- створення атмосфери допрофесійного й професійного
самовизначення особистості;
- формування професійної компетентності вчителя,
успішного учня;
- консолідування виховного впливу громади, родини,
педагогічного колективу та учнівського самоврядування.
Рис. 1 Модель закладу
І етап (початковий):
- створити багате освітнє середовище
— поле для самостійного усвідомленого вибору учнями навчальних предметів;
- забезпечити поглиблене вивчення
предметів за запитами школярів;
- створити умови для диференціації
та індивідуалізації змісту навчання;
- сприяти встановленню рівного
доступу до повноцінної освіти з урахуванням індивідуальних здібностей та
схильностей учнів;
- розширити можливості соціалізації
учнів;
- забезпечити тяглість між загальною
й професійною освітою;
- створити умови для, розвитку
компетенції, необхідної для продовження навчання.
ІІ етап (пізнавально-пошуковий):
- розпочати підготовку вибору
профілю навчання в 9-му класі. Для цього слід організувати психологічні
тренінги-консультації, які допоможуть учням сформувати уявлення про свої
професійні перспективи та їх реалізацію;
- провести консультації-переговори
з педагогами щодо форм вивчення предметів, які допоможуть зорієнтуватися в
освітніх послугах, що надає школа та інші заклади;
- організувати заходи, спрямовані
на виявлення інтересів учнів, занурення їх у ситуацію «можливостей і
відповідальності», ситуацію самовизначення.
ПІ етап (науково-дослідницький):
- задовольнити потреби особистості
в певній галузі пізнавальної діяльності;
- організувати поглиблене вивчення
предметів, індивідуальні заняття з навчальних предметів;
- співпрацювати з центром зайнятості;
- індивідуально працювати з
педколективом та сім'єю щодо профорієнтації випускників [3].
Аналітична діяльність: системний моніторинг думок учнів,
батьків, педагогів щодо питань організації профільного навчання.
Нормативно-правове забезпечення
профільного навчання:
- Закон України «Про загальну середню освіту»;
- Концепція загальної середньої освіти (12-річна
школа);
- Концепції профільного навчання у старшій школі
(нова редакція) (№854 від 11.09.09);
- Національна доктрина розвитку освіти;
Очікувані результати:
- упровадження нових моделей профільного навчання;
- створення умов для вибору учнями профілю навчання
згідно з їхніми інтересами;
- оснащення кабінетів для профільного навчання;
- забезпечення високого рівня інформаційної
культури учасників НВП;
- педсформованість соціальної, комунікативної,
інформаційної технологічної та попередньо професійної компетенції учнів
як запорука успішної реалізації особистості;
- забезпечення перспективних зв'язків між загальною
середньою та професійною освітою учнів відповідно до обраного профілю на
засадах міжгалузевого партнерства;
- створення інноваційного, розвивального профільно
спрямованого освітнього простору закладу на засадах безперервності;
- підвищення мотивації педагогічних працівників
щодо творчої самореалізації, безперервної професійної освіти та
інноваційної діяльності;
- створення оптимальної моделі профільно
спрямованого освітнього простору.
Отже, профільному навчанню
повинна передувати добре організована, допрофільна підготовка, яку гарантує
основна школа.
Допрофільна
підготовка — це система педагогічної діяльності, спрямована на надання допомоги
учням у самовизначенні. їм належить або вибирати напрям навчання в старшій
школі, або продовжити освіту після закінчення дев'ятого класу в іншому навчальному
закладі. Допрофільна підготовка є складовою профільного навчання, причому,
як свідчить практика, її найважливішою частиною. Вона допомагає учневі
визначитися з напрямом його подальшого навчання. Головне — донести до школяра,
що він обирає не професію, а лише профіль, за яким навчатиметься в старшій
школі чи в іншому навчальному закладі, словом, він обирає траєкторію своєї
освіти після школи.
Важливо й те,
що слова «хочу», «можу» й «треба» набувають для школяра конкретного значення.
Тренінги, тестування проводять учителі, психолог школи, класні керівники на
класних зборах, учителі-предметники на своїх уроках допомагають учневі обирати
те, що треба саме йому.
ознайомлюють дітей з освітньої картою
і з можливостями навчання після закінчення дев'ятого класу, проводять
індивідуальні бесіди з учнями та батьками щодо їхніх планів, надають допомогу у
формуванні матеріалів портфоліо.
упроваджує активні методики, що
виявляють індивідуальні потреби, установки, ціннісні орієнтації й переваги
учнів, індивідуальні бесіди й консультації для школярів із питань доцільності
вибору того чи того профілю освіти. Проблема в тому, що не завжди школярі (а
головне—батьки) прислухаються до думки працівників школи. Дуже часто в десятикласників
немає інтересу до навчання, до того ж вони його інколи просто ігнорують. З
індивідуальних бесід зі школярами ми дізнаємося, що вони хотіли продовжити
навчання в інших навчальних закладах, отримати професію, однак батьки
наполягли на навчанні в 10-му класі. Звідси—розчарування в навчанні,
незадовільна успішність, а головне — пропуски занять. Це одна з важливих
проблем, які належить розв'язувати школі [4; 5].
На
етапі допрофільної підготовки ми намагаємося дати учням можливість
ознайомитися з різними видами професій, сферами виробництва, подаємо картину
ринку професій, ринку праці, освітню карту міста.
Усі етапи допрофільної підготовки
супроводжуються діагностикою інтересів, схильностей, здібностей школярів,
прогнозуванням успішності опанування навчального матеріалу, готовністю до
самостійного вибору профілю. У школі апробовано низку анкет для школярів та
їхніх батьків із метою вивчення запитів на освіту на різних етапах навчання.
Висновки. Отже, результати моніторингового дослідження
якості запровадження профільного навчання в старшій школі у Кіровоградській
гімназії нових технологій навчання сприяло виявленню низки проблем, які
пов’язані з недостатньою роботою педагогічного колективу щодо професійної
орієнтації молоді.
Зазначимо
також, що сьогодні запровадження профільного навчання в закладах системи
загальної середньої освіти регіону насамперед ґрунтується на реальних
(найчастіше, явно недостатніх) можливостях його ресурсного забезпечення
(кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного, фінансового).
Проблемним питанням на загальнодержавному і регіональному рівнях залишаються
забезпечення навчально-виховного процесу навчально-методичними комплексами, що
включають не тільки програми для базових, профільних і спеціальних курсів, а й
підручники, методичні посібники й засоби навчання.
Способи
вирішення виявлених проблем на рівні загальноосвітнього навчального
закладу вбачаємо у створенні системи психолого-педагогічного супроводу
навчального процесу в класах допрофільної підготовки та профільного навчання,
спрямуванні роботи адміністрації і педагогічних колективів на забезпечення умов
для професійного самовизначення випускників шкіл, формування у них життєвих
компетенцій, здатності адаптуватися у соціумі. Комплексного підходу потребують
питання якості та результативності профільної освіти, підвищення професійної
компетентності педагогічних працівників. Одним із вагомих факторів у вирішенні
цих завдань є дієвий розвиток інтеграційних процесів у системі «ЗНЗ – вищий навчальний
заклад». Гімназія активно працює в означеному напрямку, заключаючи договори про
співпрацю з провідними ВНЗ: Національним технічним університетом України
«Київський політехнічний інститут», Одеською національною академією харчових
технологій.
Література
1. Вольянська
С.Є. Профільна старша школа. Програмно-цільовий проект / Вольянська С.Є. //
Програмно-цільові проекти (з досвіду роботи Харківського регіону) / За заг.
ред. Л.Д. Покроєвої. – Х. : ХОНМІБО, 2007. – С. 64-74.
2. Концепція
профільного навчання в старшій школі // Інформаційний збірник Міністерства
освіти і науки України. – 2003. – № 24.– С. 3-15.
3. Підласий
І.П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів: Навчальний посібник / Підласий
І.П. – К. : Україна, 1998. – 343 с.
4. Скаткин
М.М. Методология и методика педагогических исследований. – М.: Педагогика,
1986. – 152 с.
5. Шевченко
Н.В. Моніторинг якості загальної середньої освіти. Програмно-цільовий проект / Шевченко
Н.В. // Програмно-цільові проекти (з досвіду роботи Харківського регіону) / За
заг. ред. Л.Д. Покроєвої. – Х. : ХОНМІБО, 2007. – С. 87-94.
Краснова Любов Степанівна. Спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист, заслужений вчитель України. Кіровоградська гімназія нових технологій
навчання Кіровоградської міської ради Кіровоградської області.
|