Субота, 16.12.2017, 21:51
Вітаю Вас Гість | RSS

НАУКОВО-ДОСЛІДНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Блог

Головна » 2014 » Січень » 5 » Федірко Ж.В. Впровадження допрофільного навчання учнів як напрямок інноваційної діяльності вчителя географії
12:25
Федірко Ж.В. Впровадження допрофільного навчання учнів як напрямок інноваційної діяльності вчителя географії

УДК 373.046.4

ВПРОВАДЖЕННЯ допрофільного навчання УЧНІВ

ЯК НАПРЯМОК ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ

Жанна Федірко,

вчитель історії і географії КЗ «Навчально-виховне об'єднання «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 31 з гімназійними класами, центр дитячої та юнацької творчості «Сузір’я» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», кандидат педагогічних наук

Необхідність і важливість впровадження допрофільного навчання полягає не тільки в отриманні нового педагогічного знання та досвіду, але і в набутті учнями важливих компетентностей та є засобом зростання професіоналізму вчителя географії.

Допрофільна підготовка здійснюється у 8-9-х класах із метою професійної орієнтації учнів, сприяння у виборі ними напряму профільного навчання у старшій школі. Форми її реалізації - введення курсів за вибором, поглиблене вивчення окремих предметів на диференційованій основі.

Саме тому головна мета допрофільної підготовки - формування в дітей здібності робити усвідомлений вибір подальшого профілю навчання. Школярі повинні вміти об'єктивно оцінювати свої здібності до навчання за різними профілями, здійснювати вибір профілю, який співпадає зі здібностями та інтересами, бути готовими докласти зусилля для отримання якісної освіти [4].

Надбання сучасних науково-педагогічні досліджень та практичний досвід багатьох поколінь учителів світової педагогіки (Г.Песталоцці, Я.-А.Коменський, Г.Дистервег) і вітчизняної (Г.Сковорода, К.Ушинський, В.Сухомлинський), переконливо доводять необхідність допрофільної підготовки в загальноосвітніх навчальних закладах .

Педагогічна творчість може виявлятися не тільки в організації навчально-виховного процесу, а й під час конструювання нового змісту освіти. Новизна в практичній діяльності педагога може виявитись у нестандартних підходах до розв'язання проблем, у вмінні здобути ідею з наявного досвіду й застосувати її в нових умовах, у вдосконаленні, раціоналізації, модернізації відомого відповідно до допрофільного навчання. Вищим рівнем творчості вчителя географії є інноваційна діяльність, спрямована на створення принципово нових технологій, високоефективних систем навчання, виховання й розвитку школярів [2].

Інновації в сучасній школі мають сприяти уникненню протиріч між можливостями учня та чинною педагогічною системою, якщо остання не забезпечує умов для самореалізації та самовизначення особистості.

Інноваційна діяльність – це один із видів продуктивної діяльності. Необхідним компонентом продуктивної діяльності є творчість.

Інноваційна педагогічна діяльність вчителя географії передбачає глибоке вивчення теоретичних питань удосконалення навчально-виховного процесу, позитивних сторін педагогічних теорій, ідей та технологій, які вже досліджувались і впроваджувались у педагогічну практику.

Проаналізувавши досвід роботи вчителів географії з організації допрофільного навчання учнів можна зробити висновок, що ця діяльність вважається одним з видів шкільного дослідження, метою якого є з'ясування учнями реального стану досліджуваного географічного явища і його оцінка [3].

Одним з важливих освітніх аспектів допрофільної підготовки учнів створення умови для випробування учня в різних видах навчальної діяльності, яка має здійснюватись на діагностичній основі і мати за мету не лише проектування версій вибору профілю, а й формування інтересів, потреб, самомотивованого самостійного навчання. На цьому етапі важливими є своєчасна оцінка комплексу індивідуальних особливостей підлітка з погляду його готовності до успішного навчання за певним профілем. Головне для учня усвідомити себе суб'єктом вибору профілю навчання. Тому допрофільна підготовка потребує психологічного супроводження, соціологічних вимірювань, нагромадження бази бажаного порівняно з можливим [1].

Досвід показав, що допрофільне навчання в процесі вивчення географії сприяє більш глибокому засвоєнню навчального матеріалу, формуванню дослідницьких умінь, виробленню особисто значущою і обґрунтованої оцінки географічного явища, події, дає орієнтир у життєвому виборі [5].

Анкетування серед учнів старших класів виявило зростання їхнього інтересу до курсу географії при використанні цієї форми організації навчально-пізнавальної діяльності. Учні стали більше цікавитися географічною інформацією і дебатами з географічних і екологічних проблем у засобах масової інформації.

Роль і значення допрофільного навчання у старшокласників під час процесу навчання географії в школі полягає в тому, що з його допомогою в значній мірі вирішуються проблеми формування суспільної свідомості у підростаючого покоління, більш глибокого вивчення учнями географічних процесів і явищ.

Учні переконуються в тому, що: для вироблення власної позиції з актуальних суспільних, географічних і екологічних проблем важливо володіти широкою і різнобічною інформацією, знати факти, закони, закономірності, оцінки, існуючі з конкретної проблеми точки зору; збирати емпіричну інформацію допомагає використання наукових методів дослідження в географії (спостереження, прогнозування, статистика, моделювання тощо); необхідно так же правильно інтерпретувати отримані географічні дані, робити висновки.

Отже, розгляд особливостей допрофільного навчання в умовах загальноосвітнього навчального закладу, та напрямків у яких здійснюється профільне навчання предметів природничого циклу, цілей якими керуються при визначенні його змістовного наповнення його організаційних складових вказує на важливість значення особистісних якостей учнів в умовах допрофільної підготовки та вказує на важливість у перспективі подальшого вивчення впливу факторів якими можуть бути засоби навчання, зокрема інформаційно-комунікаційних технологій навчання, на особистість учнів допрофільних класів враховуючі різноспрямованість та взаємодоповнюваність навчальних дисциплін.

Допрофільне навчання сприяє реалізації творчого потенціалу учнів загальноосвітніх навчальних закладів, формування їх наукових поглядів і успішному засвоєнню фізичної і соціально-економічної географії.

 

Література

 

1. Бісіркін П.М. Допрофільне навчання у загальній системі освіти / П.М.Бісіркін // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009. – № 6. –        С. 14–16.

2. Варфоломєєва І.М. Розвиток пізнавальних інтересів учнів за підручниками географії у профільній школі / І. М. Варфоломєєва // Географія. – 2009. – № 5. – С. 10–14.

3. Даниленко Л. І. Модернізація навчального плану підвищення кваліфікації педагогічних працівників / Л. І. Даниленко // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2003. – № 1. – С. 10–11.

4. Концепція профільного навчання в старшій школі, затверджена наказом Міністерства освіти і науки від 21.10.2013 р. № 1456 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/1681-.

5. Ляшенко О.І. Диференціація як основоположний принцип шкільного навчання / О.І. Ляшенко // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України. – 2009. – № 1. – С. 4045.

Федірко Жанна Володимирвна,

вчитель історії і географії комунального закладу «Навчально-виховне об'єднання «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 31 з гімназійними класами, центр дитячої та юнацької творчості «Сузір’я» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», завідувач навчально-методичного відділу інноваційної діяльності та інтелектуальної власності комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», спеціаліст вищої категорії, кандидат педагогічних наук

Переглядів: 666 | Додав: Олександр | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 131 2 »
13  
Шановна Жанно, дякую за цікаву, пізнавальну статтю.Я згодна з вами, що саме допрофільна підготовка допомагає визначенню учнів старших класів основної школи у вибранні ними профільних напрямів майбутнього навчання та широкої сфери наступної професійної діяльності (у тому числі у відношенні вибору пиродничого профілю) Було приємно спілкуватися.

12  
Щиро вдячна авторові за цікаву статтю. Приєднуюсь до спільної думки щодо актуальності даної теми, адже впровадження допрофільного навчання сприятимеме не тільки розвитку творчого потенціалу, а й формуванню життєвих поглядів та позицій учнів.

10  
Жанна Володимировна! Вітаю зі змістовною, цікавою та актуальною статтею. Рада за Вас як колега.

9  
Не могли б Ви написати, які на сьогодні є найцікавіші інноваційні технології викладання географії в школі?

11  
Дякую за запитання Володимир. На уроках географії мені подобається використовувати
 інформаційні технології, сучасні ігрові технології, технологію розвитку
творчої особистості та інші. Кожен вчитель сам
обирає найцікавіші для себе інноваційні технології для впровадження на уроках
географії.

8  
Сучасна школа прагне до раннього визначення професійного вибору дітьми, для цього і вводиться допрофільне навчання, а з іншого боку, ринкова економіка примушує людей часто змінювати не тільки місце роботи, а й професію. Принцип "освіта на все життя" зараз поступово замінюється новим – "освіта впродовж усього життя".

7  
Цілком згодна з автором статті що допрофільне та профільне навчання сприяє свідомому вибору професії, допомагає розкрити здібності дитини, формує їх наукові погляди. Тому вважаю, що за профільним навчанням сьогодня і майбутнє.
Піщугіна Наталія
НВО ЗОШ № 17, вчитель географії

6  
Дякую авторові за статтю. Стаття актуальна до сьогодення.
Дійсно, за допомогою допрофільного навчання у старшокласників вирішуються проблеми формування січасної свідомості, більш глубокого вивчення ними географічних процесів і явищ.

5  
Стаття актуальна, логічна, вчасна

4  
Автор акцентує  увагу на використанні інформаційно- комунікативних технологій навчання, які сприяють реалізації творчого потенціалу учнів. Стаття змістовна, актуальна, цікава.

3  
Цілковито згодна із Вами, шановна Жанно Володимирівна, що роль і значення допрофільного іпрофільного навчання у старшокласників в школі полягає у вирішенні проблеми формування суспільної свідомості. В наш стрімкий час передових технологій діти не завжди усвідомлюють значення власної позиції з актуальних суспільних проблем. Впровадження профілізації саме і дає змогу більш досконало оволодіти конкретними знаннями,практичними навичками тощо. Дякую за цікавий матеріал!

1-10 11-12
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Календар
«  Січень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2017
Створити безкоштовний сайт на uCoz