УДК 373.046.4
ВПРОВАДЖЕННЯ допрофільного навчання УЧНІВ
ЯК НАПРЯМОК
ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ВЧИТЕЛЯ
ГЕОГРАФІЇ
Жанна
Федірко,
вчитель історії і географії КЗ
«Навчально-виховне об'єднання «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ
ступенів № 31
з гімназійними класами, центр дитячої та юнацької творчості «Сузір’я»
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», кандидат педагогічних наук
Необхідність і важливість
впровадження допрофільного навчання полягає не тільки в отриманні нового
педагогічного знання та досвіду, але і в набутті учнями важливих
компетентностей та є засобом зростання професіоналізму вчителя географії.
Допрофільна підготовка
здійснюється у 8-9-х класах із метою професійної орієнтації учнів, сприяння у
виборі ними напряму профільного навчання у старшій школі. Форми її реалізації - введення курсів за вибором,
поглиблене вивчення окремих предметів на диференційованій основі.
Саме тому головна мета допрофільної підготовки -
формування в дітей здібності робити усвідомлений вибір подальшого профілю
навчання. Школярі повинні вміти об'єктивно оцінювати свої здібності до навчання
за різними профілями, здійснювати вибір профілю, який співпадає зі здібностями
та інтересами, бути готовими докласти зусилля для отримання якісної освіти [4].
Надбання
сучасних науково-педагогічні досліджень та практичний досвід багатьох поколінь
учителів світової педагогіки (Г.Песталоцці, Я.-А.Коменський,
Г.Дистервег) і вітчизняної (Г.Сковорода, К.Ушинський, В.Сухомлинський), переконливо
доводять необхідність допрофільної підготовки в загальноосвітніх навчальних
закладах .
Педагогічна
творчість може виявлятися не тільки в організації навчально-виховного процесу,
а й під час конструювання нового змісту освіти. Новизна в практичній діяльності
педагога може виявитись у нестандартних підходах до розв'язання проблем, у
вмінні здобути ідею з наявного досвіду й застосувати її в нових умовах, у
вдосконаленні, раціоналізації, модернізації відомого відповідно до допрофільного
навчання. Вищим рівнем творчості вчителя географії є інноваційна діяльність,
спрямована на створення принципово нових технологій, високоефективних систем
навчання, виховання й розвитку школярів [2].
Інновації
в сучасній школі мають сприяти уникненню протиріч між можливостями учня та
чинною педагогічною системою, якщо остання не забезпечує умов для
самореалізації та самовизначення особистості.
Інноваційна
діяльність – це один із видів продуктивної діяльності. Необхідним компонентом
продуктивної діяльності є творчість.
Інноваційна
педагогічна діяльність вчителя географії передбачає глибоке вивчення
теоретичних питань удосконалення навчально-виховного процесу, позитивних сторін
педагогічних теорій, ідей та технологій, які вже досліджувались і
впроваджувались у педагогічну практику.
Проаналізувавши
досвід роботи вчителів географії з організації допрофільного навчання учнів можна зробити висновок,
що ця діяльність вважається одним з видів шкільного дослідження, метою якого є
з'ясування учнями реального стану досліджуваного географічного явища і його оцінка [3].
Одним з важливих
освітніх аспектів допрофільної підготовки учнів створення
умови для випробування учня в різних видах навчальної діяльності, яка має здійснюватись
на діагностичній основі і мати за мету не лише проектування версій вибору
профілю, а й формування інтересів, потреб, самомотивованого
самостійного навчання. На цьому етапі важливими є своєчасна оцінка комплексу
індивідуальних особливостей підлітка з погляду його готовності до успішного
навчання за певним профілем. Головне
для учня – усвідомити себе
суб'єктом вибору профілю навчання. Тому допрофільна підготовка потребує психологічного
супроводження, соціологічних вимірювань, нагромадження бази бажаного порівняно
з можливим [1].
Досвід показав, що допрофільне
навчання в процесі вивчення географії сприяє більш глибокому засвоєнню навчального
матеріалу, формуванню дослідницьких умінь, виробленню особисто значущою і обґрунтованої
оцінки географічного явища, події, дає орієнтир у життєвому виборі [5].
Анкетування серед учнів
старших класів виявило зростання їхнього інтересу до курсу географії при
використанні цієї форми організації навчально-пізнавальної діяльності. Учні
стали більше цікавитися географічною інформацією і дебатами з
географічних і екологічних проблем у засобах масової інформації.
Роль і значення допрофільного
навчання у старшокласників під час процесу навчання географії в школі полягає в
тому, що з його допомогою в значній мірі вирішуються проблеми формування
суспільної свідомості у підростаючого покоління, більш глибокого вивчення
учнями географічних процесів і явищ.
Учні переконуються в
тому, що: для вироблення власної позиції з актуальних суспільних, географічних
і екологічних проблем важливо володіти широкою і різнобічною інформацією, знати
факти, закони, закономірності, оцінки, існуючі з конкретної проблеми точки
зору; збирати емпіричну інформацію допомагає використання наукових методів
дослідження в географії (спостереження, прогнозування, статистика, моделювання тощо); необхідно
так же правильно інтерпретувати отримані географічні дані, робити висновки.
Отже, розгляд особливостей допрофільного навчання в умовах загальноосвітнього
навчального закладу, та напрямків у яких здійснюється профільне навчання
предметів природничого циклу, цілей якими керуються при визначенні його
змістовного наповнення його організаційних складових вказує на важливість
значення особистісних якостей учнів в умовах допрофільної
підготовки та вказує на важливість у перспективі подальшого вивчення впливу
факторів якими можуть бути засоби навчання, зокрема інформаційно-комунікаційних
технологій навчання, на особистість учнів допрофільних
класів враховуючі різноспрямованість та
взаємодоповнюваність навчальних дисциплін.
Допрофільне навчання сприяє
реалізації творчого потенціалу учнів загальноосвітніх навчальних закладів,
формування їх наукових поглядів і успішному засвоєнню фізичної і соціально-економічної
географії.
Література
1. Бісіркін П.М. Допрофільне
навчання у загальній системі освіти / П.М.Бісіркін // Інформаційні технології і
засоби навчання. – 2009. – № 6. – С.
14–16.
2. Варфоломєєва І.М. Розвиток
пізнавальних інтересів учнів за підручниками географії у профільній школі / І. М. Варфоломєєва // Географія. – 2009. – № 5. – С. 10–14.
3. Даниленко Л. І. Модернізація навчального плану підвищення кваліфікації
педагогічних працівників / Л. І. Даниленко // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2003. – №
1. – С. 10–11.
4. Концепція
профільного навчання в старшій школі, затверджена наказом Міністерства
освіти і науки від 21.10.2013 р.
№ 1456 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/1681-.
5. Ляшенко О.І.
Диференціація як основоположний принцип шкільного навчання / О.І. Ляшенко // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України. – 2009. – № 1. – С. 40–45.
Федірко Жанна Володимирвна,
вчитель історії і географії комунального закладу «Навчально-виховне об'єднання
«Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 31 з
гімназійними класами, центр дитячої та юнацької творчості «Сузір’я»
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», завідувач навчально-методичного
відділу інноваційної діяльності та інтелектуальної власності комунального
закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
імені Василя Сухомлинського», спеціаліст вищої категорії, кандидат педагогічних
наук
|